poniedziałek, 4 listopada 2019

Typowe błędy początkujących fotografów, czyli czego unikać, aby Twoje zdjęcia były lepsze...


W ostatnim czasie przypomniałem sobie o moich początkach w fotografii. O błędach, które sam popełniałem. Było to ok 5 lat temu. Od tamtego czasu moje podejście do fotografii bardzo się zmieniło. Moje zdjęcia są zdecydowanie lepsze. Skąd czerpałem wiedzę? Na samym początku swojej przygody wziąłem udział w płatnych warsztatach fotograficznych dla początkujących fotografów. Dowiedziałem się tam jak obsługiwać mój ówczesny aparat fotograficzny, jakie są podstawowe zasady kompozycji oraz jak kadrować zdjęcia.
Później poszukiwałem informacji o bezpłatnych warsztatach fotograficznych odbywających się w mojej okolicy i brałem w nich udział. Polecam korzystać z takich form kształcenia, ponieważ płatne kursy nie należą do tanich. 

Osobiście nie polecam kursów online. Taka forma nauki jest mało efektywna. Zasady jakie opisywane są w takich kursach bez problemu znajdziecie na Youtubie. 
Najbardziej efektywna nauka to udział w warsztatach fotograficznych i kontakt z prowadzącym oraz innymi uczestnikami, od których również możemy czegoś się nauczyć. Wspólna wymiana doświadczeń i omawianie własnych zdjęć to najlepszy sposób na spojrzenie na swoje zdjęcia oczami innych i wyłapanie błędów, które widzą inni. 

Podstawowe błędy jakie popełniałem w fotografii krajobrazu na początku mojej drogi to:

1. Krzywy horyzont - byłem tak zafascynowany fotografowaniem, że nie zwracałem uwagi na linię horyzontu.


2. Centralne kadrowanie - wydawało mi się wtedy, że główny motyw zdjęcia należy umieszczać na środku kadru. Nie wiedziałem wtedy o zasadzie trójpodziału i mocnych punktach kadru. 
Poniżej  prezentuję zdjęcie z zaznaczeniem mocnych punktów.


3. Linia horyzontu na środku kadru. W teorii poprawnej fotografii krajobrazu jest zasada 1/3 kadru. Czyli linię horyzontu powinniśmy umieszczać w 1/3 na dole lub górze. 




Oczywiście od tej zasady są wyjątki. Ważne aby łamać je świadomie. Ja np. ustawiam linię horyzontu na środku m.in. w przypadku fotografowania odbicia w wodzie.


4. Bałagan w kadrze - warto zwrócić uwagę, aby w kadrze nie było nic, co mogłoby odwrócić uwagę widza od głównego motywu fotografii (np. przechodzący ludzie, śmietniki, śmieci, gałęzie itp).


Dajcie znać w komentarzach jak wyglądały Wasze początki z fotografią ? :)

Pozdrawiam,
Łukasz


6 komentarzy:

  1. Cześć Łukasz moje pierwsze zdjęcia były mgliste poruszone nie zwracałam uwagi na przykład śmieć, do pero teraz zwracam uwagę na to co jest na planie i jak stawić kadr staram się poruszyć zmysłowość przy robieniu fotografii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja mam podobnie :) tak zwane zwykłe pstryki już mnie nie cieszą ... poszukuję w fotografii tego czegoś co zatrzyma odbiorcę na dłużej ;) Pozdrawiam,
      Łukasz

      Usuń
  2. I ja robiłam mnóstwo błędów, pewnie i teraz moje zdjęcia wymagają poprawek. Często centralnie ustawiałam kadr, trudności z ostrością, problemy ze światłem itp. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najważniejsze jest to, aby być świadomym błędów i rozwijać się 😁 pozdrawiam

      Usuń
  3. Ja lubię jak mi coś wejdzie w kadr, potrafi odmienić punkt widzenia.
    Jak mi nie wyjdzie to prawie zawsze można wyprostować. Jednak gdy oglądam zdjęcia ze wcześniejszych lat to większość wygląda marnie. W tej dziedzinie jestem typową nieprofesjonalistką, co mi osobiście nie przeszkadza, bo zdjęcia robię dla siebie, ale Twoje rady są bardzo przydatne.
    Pozdrówki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem warto łamać zasady 😉 ważne by robić to świadomie 🙂 pozdrawiam

      Usuń

Dziękuję bardzo za pozostawiony komentarz ! :)